poniedziałek, 6 października 2014

"W dżungli życia" B. Pawlikowska



adres obrazka

Miałam kiedyś przed laty trochę czasu, więc zamiast chodzić po krakowskim rynku bez celu, weszłam do Empiku. Pogrzebałam trochę po półkach i wpadła mi wtedy w ręce książka Beaty Pawlikowskiej W dżungli życia. Przycupnęłam w kąciku i zagłębiłam się we fragmentach. 

Całkiem dobrze mi się czytało, więc kiedy niedawno dostrzegłam tę książkę w bibliotece, zdecydowałam się ją pożyczyć. 

Jakże inny był mój odbiór…

Początek zapowiadał autobiografię, historie o początkach kariery pisarskiej przeplatały się z tymi o zdobywaniu szlifów jako radiowiec i podróżniczka, jednak w miarę zagłębiania się w lekturę, pamiętnik przeobrażał się w coś w rodzaju sesji autoterapeutycznej. Autorka na kozetce – Autorka przy biurku. Autorka z problemami – Autorka rozwiązująca swoje problemy. Samodzielnie. Bez niczyjej pomocy. Jakoś tak pyszałkowato to zabrzmiało i pseudopsychologicznie… chociaż  zapewne intencja była zupełnie inna. Skoro miał to być poradnik…

Książkę dobrze się czyta, bo styl Beaty Pawlikowskiej zawsze jest ujmujący, natomiast warto zauważyć, że nie zawsze rozwiązania dobre dla jednej osoby, przydadzą się innym. Mogą, ale nie muszą. 

Psychika to kwestia indywidualna, a problemy z poważnymi schorzeniami psychicznymi i psychosomatycznymi nierzadko kończą się hospitalizacją i długoletnim wracaniem do zdrowia. Człowiek nie zawsze jest w stanie sam sobie z nimi poradzić. Jak np. z anoreksją. 

Jedno jest pewne – książka ma dawać nadzieję, że jesteśmy w stanie wygrać z problemami, i że Autorka wie, co mówi, bo sama przez to przeszła. Dużo w niej optymistycznych wskazówek, mających nauczyć nowego spojrzenia na świat. Nic odkrywczego, ale dla kogoś zaczynającego swoją przygodę z samodoskonaleniem, raczej powinno być przydatne.

Nie polecam, ale też nie odradzam.

Beata Pawlikowska, W dżungli życia. Poradnik dla dziewczyn i chłopców (oraz niektórych dorosłych), Instytut Wydawniczy Latarnik, Michałów-Grabina, 2005

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz